Årsmöte och Hildings 85-års dag.

2004-02-24 – Årsmöte och Hildings 85-års dag.
Omkring 75 personer deltog i Mickelsson-sällskapets andra årsmöte i Rengsjö församlingshem på Hilding-dagen den 21februari. Ordförande Lars-Eric Ericsson påminde om att Hilding skulle ha fyllt 85 år samma dag. Därför flaggas det både här och i Sunnanåker i dag, sa han.

Berndt Persson från Hudiksvall följde vid många tillfällen Hilding Mickelsson med sin filmkamera. Vid årsmötet visade han en helt oredigeerad film som han tog när Hilding hade samlat ihop en del av sina oljemålningar från ungdomsåren till en utställning i Hembygsbyn i Rengsjö sommaren 1999. Mina ungdomssynder, kallade Hilding sina konstverk. Han läste också valda delar av den recension i Kuriren i Söderhamn som fick honom att lägga staffliet åt sidan och istället helhjärtat ägna sig åt fotografering.
Det var när han hade en utställning på Centralhotellet 1945. Tidningens chefredaktör Ragnar Furbo skrev en recension där han ”sågade mig längs fotknölarna” som Hilding uttryckte sig i filmen. Hilding berrättade tavla för tavla, totalt ettt 40-tal. Bara två nuare verk fanns med. Den allra sista tavlan var den han målade när barnbarnet Petter som sexåring 1985 vädjade till farfar att visa hur han gjorde när han målade. Berndts film fick livliga applåder.

Dagen inleddes och avrundades med folkmusik av spelmän som så ofta ställde upp när Hilding och hans Adéle inbjöd till med fest i Sunnanåker. Musikantrer var Erik Andersson, Stig Asp, Aina Rahm och Gunnar Hägglund. Årsmötesdeltagarna informerades om att sönerna Olle och Erik Hildingson nu deponerat Hildings bildskatt, mer än 150|000 negativ/diapositiv och foton hos Hälsinglands museum i Hudiksvall. En förstudie har gjorts och enligt professor Torkel Janssons är bildmaterialet unikt och har ett owskattbart värde. Enligt Jansson kan bilderna vara till glädje för forskning i flera ämnen. Museet söker nu få fram pengar till det omfattande arbete som krävs för att göra katalogisera bildsamlingen och göra den digitalt sökbar. I sällskapets planer för i år finns en almanacka för 2005 med Hilding Mickelssons bilder.
Förslagsställaren Gertrud Haglund ser gärna Hilding-almanackan som en blivande tradition med nya teman för varje år.
Styrelsen omvaldes i sin helhet. Sammansättningen framgår under fliken ”Styrelse”.

Dagen avrundades med att Mickels barnbarn Anna och barnbarnsbarnet Ebba överlämnade varsin tulpanbukett från Saga Blommor i Arbrå till musikanter och filmvisare.

This entry was posted in Äldre inlägg, Hilding Mickelsson Sällskapet, Medlem and tagged , , . Bookmark the permalink.

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>