Hilding Mickelsson Sällskapets Årsmöte 2012

Hilding Mickelsson Sällskapets Årsmöte 2012 hölls lördagen den 18 februari kl 14.00 i Församlingshemmet i Rengsjö.

Hildings spelmän. Foto: Anna Hildingson Edling

Hildings spelmän

Erik Andersson är en av "Hildings spelmän". Han har spelat varje midsommardag hos Hilding och Adéle sedan 1968.

Det är en stor ära att ”Hildings spelmän” är här och förgyller våra tillfällen, sa Hilding Mickelsson Sällskapets ordförande Lars Eric Ericsson när han presenterade spelmännen som  traditionellt brukar stå för musiken under mötet.

Erik Andersson är en av ”Hildings spelmän”. Han har spelat varje midsommardag hos Hilding och Adéle på Sunnanåker sedan 1968.

Hilding Mckelsson Sällskapets nya hemsida

Under möteshandlingarnas punkt Verksamhetsberättelse, fick Anna Hildingson Edling, (läs jag) Hildings barnbarn och styrelsemedlem tillfälle att visa och demonstrera HM Sällskapets nya hemsida, som hon har byggt om och vidareutvecklat. Den nya hemsidan (denna) är skapad så att många ska kunna göra inlägg, lägga upp fotografier och kommentera dessa. I samarbete med Hälsinglands museum kommer hemsidan även få möjlighet att visa godbitar ur ”bildskatten”. Anna visade även ett bildspel på ett urval av bilder ifrån Niclas Österlinds utställning med Hilding Mickelsson fotografier. Se foton på: Världen på nära håll. Uppdraget fick Anna vid förgående årsmöte.

Årets tema: Hilding Mickelsson och  författarvännen Albert Viksten.

Utöver mötesförhandlingarna visade Berndt Persson en film han gjort om Hilding Mickelsson, där Hilding berättar om vännen och författaren Albert Viksten. Till Albert Vikstens minne arrangeras varje år ”Afton på Ängratörn”. Och filmen vi såg, var ihopmixad från Hildings framträdande vid författartorpet, från början av 2000-talet och en minst 50-år gammal 8-mm film med Albert Viksten i huvudrollen. Alltid lika uppskattat och roligt att få höra och se Hilding på film. Han blir så levande och närvarnade!

Lars-Holger Röstlund

Lars-Holger Röstlund Foto: Anna Hildingson Edling

Därefter höll vår styrelsemedlem Lars-Holger Röstlund ett härligt kåseri (som jag hoppas att vi snart får möjlighet att läsa här) om Hilding och Albert Viksten.

Även vännen och skulptöer Per Nilsson Öst nämns här. Mötesdeltagarna började mötet med en tyst minut, för att hedra att ännu en av Hilding vänner gått ur tiden. Per Nilsson Öst blev 93 år gammal och dog på måndagen den 13 februari 2012.

Blomster utdelning

Mötet avslutades med musik och blomster utdelning.

This entry was posted in Hilding Mickelsson Sällskapet, Medlem. Bookmark the permalink.

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>